سرابی زنانه

جهان سوم جایی است که بعضی فکر می کنند با داشتن مدارج عالی علمی یا فرهنگی می توانند در حوزه های مختلف آن جامعه ترقی کنند غافل از اینکه تخصص نقطه ضعف دیگری می شود برای آنکه جنسیت اش نیز نقطه ضعفی برای اوست!

سالهاست که "سقف شیشه ای" را نه فقط درک که لمس کرده ایم و اکنون رویاهایمان برای داشتن موقعیت های شایسته تر در جامعه و کسب و کار تبدیل به سرابی بزرگ شده است! سراب اینکه "ما هم در این خانه و سرزمین حقی داریم"...

يک مثل ژاپنی می‌گويد : حسود فکر می‌کند كه چنانچه پای همسايه اش بشکند، او بهتر راه خواهد رفت!

هم آفرینی ‍‍‍Co creation

هم آفريني- ساختن یک واقعیت جدید برای خودمان است که از همراهي با انرژی جهان به جای تلاش برای کنترل آن بوجود مي آيد.
هم آفريني با کائنات، شامل مهارت های است که به شما اجازه می دهد به جای تلاش برای کنترل آنچه در جریان است جريان انرژی را با هر چيزي در زندگی خود نشان دهيد، این به معني "تسليم صرف در برابر آنچه رخ مي دهد" نيست. بلکه به اين معني است که با استفاده از مجموعه مهارت ها و بدون توجه به چیزهاي دیگری که در جریان است، شرايط برنده برنده را فراهم کنيد.

ادامه نوشته

شب آینده و شب تحویل حال

امشب شب آینده است! چون گفته شده برنامه آینده ما در این شب ریخته می شود. بیایید امشب همه برای دل هایمان دعا کنیم! دعا کنیم تا شفا بگیرند و باز نورانی شوند.

{امشب شب قدر است. شبی مبارک در ماهی مبارک. گفته شده، در چنین شبی است که فرشتگان با هر فرمان یا به‌ تبع فرمان می‌آیند و هر امری به صورت قاطع مشخص می‌شود. در سوره نحل نیز آمده: خداوند کسی است که فرشتگان را به همراه روح‌الامین می‌فرستد، بر هر یک از بندگانش که بخواهد برای دعوت به توحید و یکتاپرستی}. 

ادامه نوشته

دفاع از همه درختان-دفاع از جنگل ناهارخوران

از دفاع از جنگل ناهارخوران گرگان نوشتم. نوشتم هنوز ایمان دارم- به خیلی چیزها. به این گفته آن بزرگ مرد تاریخ که فرمود: "اگر دین ندارید و از خدا نمی ترسید لااقل آزاده باشید" آزاده ای که برای  انسان، و ارزش ها حرمت قائل بود و تا لحظه آخر نیز بر سر این آزادگی ایستاد- من هنوز ایمان دارم- به پیامبری که از مهر گفت و با عشق، بلند نظری با مخلوقات رفتار می کرد. همان رهبری که هنگام شکست دشمن ، سفارش زیادی به حفظ حرمت انسان ها و درختان به فاتحان داشت...

بایستی ایمان داشت ولی نه "ایمان بی عمل"! آن ایمانی که ما را به حفظ همه اعتقادات پایبند میکند. می توانیم از همین لحظه- از همین اکنون با هرآنچه که در توان داریم برای حفظ درختان جنگل ناهارخوران و همه درخت ها کاری بکنیم- با نوشتن با گفتن با رفتن و با ایستادن- می توانیم کاری بکنیم برای همه آن چیزهایی که دوست شان داریم و قلب ما انگار برای آنهاست که می تپد. ما در پیشگاه دل خود، انسان های دیگر و نسل آینده مسئولیم.

آری، ایمان بی مسئولیت- و بی توجه به سرنوشت دیگران و آینده گان برازنده وجود باارزش ما نیست.

دفاع ازجنگل ناهارخوران گرگان

درخواست کمک از همه ایرانیان برای دفاع ازجنگل ناهارخوران گرگان»

در حدود 10 هکتار از پارک جنگلی ناهارخوران گرگان توسط یکی از نهادهای دولتی در حال تصرف به میزان ده هکتار و تخریب آن برای ساخت و ساز است. این قسمت از جنگل ناهارخوران به تپه نورال...شهدا معروف شده است .این درحالی است که این موضوع با مخالفت اکثر اعضای شورای شهر گرگان مواجه شده.. حتی پیشنهاد زمین جایگزین در جای دیگر به آنان داده شده است..ولی چه سود...درحالی که ما حرف آن را می زنیم آنها به کارشان می رسند..با سرعت و با قدرت...

گفتند بنویسید از جنگلی که بخاطر بی تدبیری دارد مثل بسیاری از دیگر مواهب طبیعی بی قیمت نابود می شود و من هم می نویسم. می نویسم زیرا هنوز ایمان دارم. ایمان دارم به دلهای پاک. ایمان دارم به عشق و ایمان دارم به تلاش برای حفظ ارزش ها و مواهبی که داریم.

من به خودم و به همه شما ایمان دارم.

تغییر نگرش

 می دانید اولین جمله ای که ما دراول دبستان یاد می گیریم چیه؟
بابا آب داد بابا نان داد

می دانید اولین جمله ای که انگلیسها در اول دبستان یاد می گیرند چیه؟
من می توانم بخوانم و بنویسم

می دانید اولین جمله ای که ژاپنیها در اول دبستان یاد می گیرند چیه؟
من می توانم بدوم

و این است که ما همیشه چشممون دنبال دست پدر است، کار از ریشه خراب است

نتیجه گیری: با شماست!

 

ایران ارانی Iran Arani

اگر ما بدبختیم، باید علت بدبختی خود را بشناسیم، آنگاه بهتر از دیگران می توانیم عامل این بدبختی را از میان برداریم. به عبارت دیگر می خواهم خاطر نشان سازم که آزادی زن باید به دست خود زن تحصیل شود...هنگامی که سخن از برابری حقوق زن و مرد به میان می آید، منظور برابر کردن حقوق انسانی است...نخست برابری حقوق زن و مرد و آنگاه به حرکت درآوردن چرخ های جامعه. (بخش هایی از سخنرانی خانم دکتر ایران ارانی در دومین کنگره زنان مسلمان و نخستین کنفرانس زنان در تهران، ۱۳۰۸)

ارزش تاریخی چنین افکاری آن هم در ۸۴ سال پیش شایسته توجه و بررسی است.

علوی، نجمی. ما هم در این خانه سهمی داریم. (خاطرات نجمی علوی) به کوشش حمید احمدی. تهران: اختران، ۱۳۸۷. ص. ۵۴

از لابلای یادداشت های روز

آنقدر گذشت زمان در نظرم سرعت گرفته که نمی دانم امروز دیروزست یا فردا!؟
گفتند: رشد جمعیت کم شده، بچه های بیشتر بیاورید ندانستند شاید بچه های بیشتر اصلا دلشان نخواهند به دنیای ما بیایند!

فرهنگ آینده

گوته: به زودي روزگار انتقاد و عيب جويي به پايان مي رسد و به وسيله پيشرفت تمدن، آزادي انديشه به تمام معني در جهان حكمفرما مي شود و همه كس مي تواند به دلخواه خود راجع به فلسفه وجود بيانديشد.

رد پای آینده نگری زنان ایران در تاریخ Foresight footprint and Iranian women

 می گویند از آینده می توان در گذشته ردپایی یافت. همانطور که در ادامه خواهد آمد لااقل از حدود ۹۰ سال پیش در جامعه پرچالش ایران زنانی بوده اند (رجوع به پست "تعریف خانه و نقش زن در این خانه") که چشم به سوی آینده ای روشن داشته و حتی برای آن چشم اندازی نیز ترسیم کرده اند و صد البته نبایستی از نقش مردانی غافل شد که در این راه همراه و حامی آنها بوده اند. اما آنچه اکنون اهمیت دارد این است که ما از خود بپرسیم: ما برای حفظ و گسترش این چشم انداز چه کرده ایم و چه باید بکنیم؟ زن یا مرد فرقی نمی کند چون آینده متعلق به همه آنهایی است که در توسعه این چشم اندازها مشارکت می کنند.

عمده شعارهای اساسی که ازسوی جنبش زنان در "بیداری ما" مطرح می شد عبارت بودند از:

ادامه نوشته