زیارت توام با خشونت
چند روز پیش برای زیارت به حرم امام رضا مشرف شده بودم. جهت طلب شفا برای خواهر جوان یکی از همکاران. معمولا وقتی میخواهم برای کسی دعا از ته دل و خالصانه دعا کنم به آنجا میروم زیرا اعتقاد دارم مکان های مذهبی سرشار از انرژی مثبت هستند. مثل همیشه حرم خیلی شلوغ بود. به هر ورودی که میرفتم جمعیتی انبوه منتظر ورود بودند و بازرسی هم که مزیدی بر تجمع، کم صبری و فشار جمعیت برای ورود سریع تر بود. طبعا انتظار نداریم در مکان های مذهبی شاهد آن خشونت و شتابزدگی باشیم که در سایر نقاط جامعه می بینیم. ولی متاسفانه این وضعیت انگار بیشتر در آنجا به چشم میخورد. افراد از هر شگرد و فنی که می دانستند برای مضروب کردن فرد دیگر و باز کردن راه به سمت ضریح بهره می گرفتند و در این میان گویی آنچه فراموش می شود رعایت حال دیگران و آن حالت معنوی و ارامشی است که باید در زائر موجود باشد. شرح بقیه ماجرا گرچه ممکن است آموزنده باشد ولی هدفم از نوشتن این مطلب بیشتر پیشنهاد و خواهش از مسئولین محترم آستان قدس برای توجه به این وضعیت است.
به نظرم می توان با بهره گیری از آب نماها، فضای سبز و کاشت درختان فضایی را ایجاد کرد که این حالت به حداقل برسد. (نوعی فلیتر سبز)
برای بازرسی از گیت های مخصوص استفاده شود تا در ورود افراد تسریع شود بخصوص در مواقع شلوغی
استفاده از نورپردازی و بکارگیری رنگهای مناسب در ورودی ها
نصب تابلوهای نوشتاری یا تصویری برای یادآوری آداب زیارت